fredag 9 januari 2009

Jul och nyår

Julafton tillbringade jag hos far med släktens gamlingar, dvs far, faster, farmor & farfar och gammelfaster. Det var mysigt men väldigt lugnt. Farmor hade som vanligt lagat mat för glatta livet, som vanligt väldigt gott, som vanligt för en hel armé. Vi tittade på Kalle Anka och delade ut julklappar. Sen var julafton slut för denna gång.

Jag fick ett efterlängtat stativ till kameran och var naturligtvis tvungen att prova det. Tog ett kort på julgranen utanför fars hus. Visst ser det riktigt mysigt juligt ut?


En kväll när det var för kallt (och jag var för lat) att gå ut och fota tog jag med mig stativet ut på balkongen och riktade kameran mot radiomasterna. Ökade kontrasterna i fotoprogrammet, tycker det blev rätt läckert.



Nyårsafton spenderade jag till största delen vid Rådhuset i Motala. Det infördes en ny "tradition" i Motala. Det var en ljuspromenad genom stan, från Redareplan till Hamnen och sist Rådhuset. Det serverades kaffe, glögg och cider längst vägen. Vi hade ställt ut tusentals med marschaller. Vackert värre!


Jag och C blev tilldelade området Rådhuset och Kanalparken. Vi ställde ut och tände ca 160 marschaller, vilket inte var så lätt i hård vind. Mina vantar blev lite brända i fingertopparna och jag fick kramp i tummen men annars gick det utan större fadäser. Klockan fyra stod vi redo med äppelmust och svartvinbärsnektar utanför Rådhuset. C placerade sig inne för att svara på ev. frågor om huset. Jag trodde innan att vi fick vara lyckliga om vi fick två besökare men tji fick jag. Det vällde in folk, jag tappade räkningen vid 44 st. Som tur var fick vi hjälp från oväntat håll: självaste kommunchefen med man! De serverade dryck och pepparkakor så det stod härliga till. Till slut uppskattar jag att vi fick besök från 300-400 personer. Inte illa!

Inga kommentarer: