lördag 12 december 2009

Kesoplättar, Oopsies och julbord

Provade idag att steka kesoplättar till frukost. Det var riktigt gott och enkelt, och sådana recept tycker vi ju om! Receptet är hämtat från Anna J.D. Jacobssons blogg. Om ni inte har hittat hennes blogg än så gå in där och inspireras. En helt fantastisk kvinna som på egen hand har gått ner 60 kg och verkligen upptäckt hur fantastiskt man mår med låg-kolhydratmat.

Grundreceptet är: 2 ägg, 250 g keso och 1 msk dinkelmjöl. Detta mixas ihop med stavmixer och steks sedan i smör. Man måste låta dem steka ganska länge på första sidan innan man vänder dem. Jag tog keso med chilismak och åt plättarna med hamburgerdressing (kanske inte den bästa dressingen men jag älskar den). Riktigt gott och mättande! Receptet borde gå att variera hur mycket som helst så det är bara att börja experimentera.

Imorgon är det sista scrapträffen i Motala för året och vi ska mysa till det lite med lussefika. Jag tänkte baka en kaka och ta med mig. Men nu börjar kroppen äntligen återhämta sig efter de senaste veckornas synder så det känns lite tråkigt att börja plåga den stackaren i onödan igen. Det kommer att bli tillräckligt ändå med Göteborgsresan och helgerna som kommer. Så igår satt jag och surfade runt lite på LCHF-sidor och hamnade på LifeZone, där jag hittade lite olika recept på Oopsies, bland annat med pepparkakssmak och saffran. Det passar ju onekligen perfekt så i eftermiddag blir det Oopsiesbak!

Apropå synder så har årets julbord avnjutits. I år blev det två stycken. Det första ägde rum för två veckor sedan då jag var med de goa tjejerna i scrapgänget på Löfstad slott. Det var inte så stort men väldigt gemytligt och underbart gott. Vi fick sitta i ett eget rum så för första gången kände vi att vi faktiskt kunde prata med varandra. Hemskt trevligt! Tack tjejer för en mycket mysig kväll.

Det andra julbordet gick av stapeln igår. Då var det jobbet som stod för fiolerna och som vanligt var vi på Skänninge stadshotell. Det är ett lite större jubord, men så är vi ju några stycken fler oxå. Det var gott det med men om jag ska välja tycker jag faktiskt att Löfstad har det bästa julbordet av alla jag har provat de sista tre åren. Så om ni ska åka på julbord så rekommenderas Löfstad slott varmt! Liten bit att åka men en mer perfekt miljö går inte att hitta, och maten var väldigt fin.

1 kommentar:

Angelica sa...

Vilket bra tips på Oopsies Lät ju jättegott
Hoppas att du får en härlig helg och en underbar Göteborgstripp ;-)

Varmar kramar från mig till dig