måndag 13 september 2010

Trosa Havsbad

För två veckor sedan när vi hade fått alla våra saker till lägenheten bestämde vi oss för att ta ett break. Vi hade bokat in den här resan till mitten av augusti egentligen men så kom flytten emellan. Men nu skulle den bli av. Vi ringde och bokade en stuga i tre nätter på Trosa Havsbad, packade och satte oss i bilen. Nu var vi äntligen på väg...

När vi väl kom till campingen så såg allt jättefint ut, tills vi kom in i stugan. Den låg jättefint uppe på en kulle omgiven av växtlighet men invändigt var det väldigt litet och slitet. Det kändes inte särskilt fräscht. Sängarna som bestod av två våningssängar (så romantiskt...) var inte mer än en skumgummimadrass på en planka, det fanns inget vatten eller slask inne så vattnet fick vi hämta i dunkar. Att vara utan rinnande vatten är inget problem egentligen men att inte ens kunna skölja av disken, eller hälla ut någonting var frustrerande. Det var inte mycket till ventilation heller, kondensen rann på fönstren och handdukarna vi hängde upp blev aldrig torra. Men det som jag störde mig mest på var att vi fick betala för att duscha. För 5 kr fick vi vatten i 4-5 minuter. Inte var servicehuset särskilt fräscht heller. Nej, jag tyckte inte om att bo där. Än så länge är det inget som slår Harge... Men visst var omgivningarna fina!


Vi kom till Trosa på tisdagen. på eftermiddagen åkte vi in till stan och strosade runt lite. Det är verkligen en supermysig stad. Jag blev väldigt förtjust i alla gamla hus, små butiker, caféer och restauranger. Sambon hittade en liten ostbutik som han gillade, och jag hittade en choklad- och lakritsbutik som jag gillade! Vi hittade även en outletbutik som sålde märkeskläder. Jag tyckte inte att de hade så mycket men en höstjacka hittade jag i alla fall, av märket Dan Ryan. Jag har aldrig hört talas om det förut så jag har ingen aning om jag gjorde ett klipp eller inte.





På onsdagen tog sambon med mig på sightseeing i Alby. Det gick ganska fort kan jag säga. Det var som Ekön x 5 ungefär. Men det var kul att se var han har bott. På vägen tillbaka stannade vi till i Hölö, utanför Södertälje, och hälsade på min svåger. Det var första gången jag träffade honom så det var kul. Efter att de sociala plikterna var uppfyllda åkte vi till naturreservatet Stendörren. Vi gick först upp till utkiksplatsen och såg hur ovädret drog in över skärgården, lite mäktigt att se faktiskt. Sedan gick vi på hängbrojakt. Det gick väl sådär, vi var lite fel ute i början men till slut hittade vi en i alla fall.




1 kommentar:

Pia sa...

Vilka jättefina bilder. Håller med om att Trosa är en urmysig stad och vid Stendörren är det verkligen fint. Synd att boendet inte var så bra, men ni hade ju i alla fall trevligt sällskap. :-)Kram