onsdag 22 december 2010

Olstorp & Jönköping

Innan vi hamnade i diket den där söndagen i november så hann vi faktiskt ha en riktigt trevlig helg i Olstorp och Jönköping. Jag hade lyckats hitta ett litet B&B i skogen längst med vägen mellan Ödeshög och Tranås. Det ligger på Olstorps gård och det är verkligen ett ställe jag kan rekommendera. I just det här fallet hade det kanske varit smartare att välja ett hotell inne i Jönköping men ekonom som jag är så tittade jag på priset, och dessutom såg det så mysigt ut på bilderna. Men om ni behöver ett boende på sommaren så är det här riktigt mysigt. De har hästar, hundar, katter och en pool i trädgården. Det finns även en vedeldad bastu som vi provade på fredagskvällen. Mysigt! I stora huset (familjens privata boende) serverades frukosten och där hittade vi vårat önskekök. Det var verkligen smakfullt inrett och frukostbuffén var väl tilltagen, speciellt med tanke på att ena dagen var det bara vi två par och andra dagen var det bara vi som åt frukost. Rummen var fräscha och fina och ägaren tillmötesgående. Hon måste dock ha undrat vad vi var för ena när vi på lördagsförmiddagen åkte in till Jönköping och inte hade betalat för oss. Hon hade bara bokat oss för en natt! Vi kom till Ödeshög innan hon ringde... Tur att det inte var dubbelbokat på lördagen. 

Vårt rum


När vi kom ut från frukosten stod en Ponny i trädgården och bökade i snön efter gräs. Hästen gick helt fritt! Dessutom möttes vi av en skällande hund när vi kom på fredagskvällen så man ska inte vara djurrädd om man ska bo på Olstorp.


I Jönköping gick vi runt på stan. Vi blir mer och mer förtjusta i staden. Det är en rolig stad att strosa runt i. Centrum är väldigt utspridd på två sidor av ån. Det var kallt och jag hade tagit alldeles för lite på mig så det förtog lite att glädjen men det var mysigt ändå. När vi blev hungriga gick vi till en grekisk restaurang som jag hade hittat på nätet. Lustigt nog låg det mittemot Jungle Thai som vi var på i våras. Restaurangen heter Pallas Atena och även denna kan vi rekommendera. Vi åt en buffé för 99 kr/pers. Mycket prisvärt!! Vi var även till en liten delikatessbutik inte långt därifrån där de hade lite allt möjligt. Älsklingen köpte cigarrer och jag serrano-skinka. Det var den godaste skinka jag har smakat på länge, och då var det den billigaste varianten jag köpte! Det blir definitivt ett besök i Jönköping snart igen. Men då väljer vi nog ett boende lite mer centralt och tar tåget...

1 kommentar:

snorsk sa...

Låter himla mysigt Jönköping! Jag är sugen på att åka dit, och blir mer sugen när du beskriver det så trevligt! :-) Fina kort du gjort, är helt säker på att mottagarna endast kommer bli glada och rörda över ditt detektivarbete!! Förövrigt tycker jag inte alls du ska skämmas över att bara ha gjort två julkort! Jag har gjort nio och inte skickat iväg ett enda... :-P

Ha nu en riktigt god jul!! Hoppas vi ses på en pysselträff snart nu då! Kram Sara