lördag 8 januari 2011

Frökex

Jag hittade ett recept på frökex på en blogg som jag provade i veckan. De blev riktigt goda, och inte var de svåra att göra heller. Jag fick ut 9 st ganska tjocka och stora kex. Nästa gång ska jag göra dem lite mindre och tunnare, ofta räckte det gott och väl med ett halvt. Ska nog göra en sats i morgon så man har till veckan....

Frökex:
2 dl mandelmjöl
1½ dl linfrö
knappt 2 dl sesamfrö
rejäl nypa flingsalt
2 ägg
drygt 1 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser. Blanda ner ägg och vatten. Klicka ut små klickar på en plåt. Platta ut dem lite. Grädda i 175 grader i 20 minuter. Låt stå på eftervärme i lika lång tid.

Jag fick tipset av goaste Angelica att låta ugnsluckan stå på glänt och sedan låta dem stå lite längre så att de blir riktigt torra. Och när jag följde tidsangivelserna så blev de lite sega men så var de ganska så tjocka oxå. Men lika goda!

1 kommentar:

Titti sa...

Hej goa Åsa , tack för senast. Ska bli roligt och träffa dig snart.
Gå nu in i min blog och hämta något.
Ha en go helg kram Titti