lördag 8 januari 2011

Jordnötsganache

På nyårsafton gjorde jag och älsklingen en trerättersmiddag. Den var inte helt enligt LCHF men det var väldigt gott ändå ;-). Till förrätt hade vi småplock med bl.a. ostar, rostbiff, serranoskinka, vindruvor och mango. Till huvudrätt försökte vi oss på en variant av Biff Wellington men med en kräm på getost och soltorkade tomater istället för duxelle. Det blev gott men nästa gång skippar vi krämen, och så vill jag gärna hitta ett mer LCHF-vänligt alternativ till smördeg. Några förslag?

Till efterrätt provade jag ett recept från min julklappsbok "Från mitt kök - färdkost på vägen från 137 kg" av Anna J.D. Jacobsson. Du hittar hennes blogg här. Fantastiskt inspirerande tjej! Jag valde att göra jordnötsganache. Så himla otroligt gott, och tro mig man behöver inte mycket för att bli nöjd. Och det smakar inte direkt jordnöt heller, bara gudagod smörig choklad och i kombination med havsalt och chili blev det en ren smaksensation! Jag misslyckades lite då chokladen skar sig så fettet ville inte riktigt blanda sig med resten. Det blir därför inga bilder. När jag tog ut skålarna från kylen såg det nämligen ut som nåt jag skopat upp från toaletten men tro mig det smakade gudomligt ändå!

Jordnötsganache med chili och havssalt

½ dl grädde
25 gr smör
150 g mörk choklad, minst 70%
1 dl slätmalet jordnötssmör utan tillsatt socker
½ krm chiliflingor
½ krm havssalt

Hacka chokladen. Koka upp grädde och smör. Ta av kastrullen från plattan och rör försiktigt ner chokladen tills det har smält. Blanda ner jordnötssmöret. Se till att det är helt slätmalet om du vill spritsa dem annars fastnar jordnötsflisorna i spritsmunstycket (jag malde jordnötterna med mandelkvarn, det blev inte helt slätt så jag la krämen i små skålar). Låt krämen svalna till fastare konsistens och spritsa sedan 10 stycken dessertskedar med krämen. Dekorera med några chiliflingor och lite havssalt. Förvara dem kallt men ta fram dem en kvart innan serveringen, smakerna framträder bäst när de är rumstempererade.

Gör eget jordnötssmör genom att köra 2 dl jordnötter tillsammans med 1 tsk neutral olja i en matberedare med kniv. Tillsätt lite salt om du gör den på osaltade jordnötter.

Inga kommentarer: