fredag 13 september 2013

Hittat ett nytt brödrecept - Prova!

Jag har verkligen saknat bloggen så jag ska försöka att ta upp den igen. Det svåra när man har varit borta länge är att veta vad man ska skriva om. Ska man ta upp sådant som hänt under frånvaron eller lämna det förflutna och bara skriva om här och nu? Jag har inte bestämt mig än, det blir nog en blandning.

Det första jag ska göra är i alla fall att bjuda på ett underbart recept på LCHF-bröd. Bara det får svalna och sätta sig lite så är det lätt att skära tunna skivor utan att de går sönder, och de fungerar jättebra att frysa in. I love it! Jag har hittat receptet på en annan hemsida och bara kopierat och klistrat in, här är länken:

http://www.camillagervide.com/2013/01/varldens-godaste-lchf-brod/

bröd á 22-24 skivor (1 kh per skiva)
4,5 dl mandelmjöl (Jag handlar mitt på Lidl – superbilligt)
6 msk sesamfrö
6.5 msk fiberhusk (finns på glutenhyllan oftast)
3 tsk bakpulver
1 msk BakePro – men det funkar även utan
1,5 tsk salt
6 medelstora ägg
3 dl creme fraiche
6 msk smält kokosfett
Linfrön både i degen och ovanpå brödet.

Blanda de torra ingredienserna och blanda sedan i det smälta kokosfettet, häll sedan i ägg och creme fraiche. Låt stå i fem minuter, häll sedan ner i bakpappersklädd brödform. Ta en blötsked och jämna till ytan. Grädda i 200 g i ca 45 minuter. Evenetuellt lägg folie på brödet den sista kvarten.

Jag skippar BakePro men har med lite hackade nötter, mandel och tranbär. Dessutom brukar jag blanda mandel- och nötmjöl men det är ju en ren smaksak. Får ut ungefär 20 skivor som jag fryser in 6 st i varje påse. Nästa loppisfynd får bli en brödform till så jag kan baka två på en gång, det kommer att räcka lääänge!

Inga kommentarer: