onsdag 4 juni 2014

Tuff början på dagen

Idag var jag hos tandläkaren för första gången på tre år. Tro inte att jag har struntat i det innan, jag har helt enkelt inte haft råd. Men vilken kalldusch det var. Jag hade massor av tandsten och kanterna på insidan har förändrats väldigt mycket och jag har snart början till tandlossning. Visst är jag inte alltid världens bästa på munhygienen, långt därifrån men tandlossning?? Så klart påverkar ME'n också med konstanta inflammationer i tandköttet. Det enda som finns att göra enligt tandläkaren (som jag vanligtvis tycker är väldigt bra) är att gå till hygienisten en gång varje halvår och inte låta det gå så långt mellan tandläkarbesöken. Men hur har man råd med det som långtidssjukskriven? Kändes som en dödsdom för mina tänder...

Dessutom fick jag höra att när jag avbokar tider hela tiden så hindrar jag andra från att komma dit som står i kö för att få hjälp. Om man inte är intresserad av att komma så kan man ju sluta där helt, tyckte han. Kändes lite hårt att det tas som nonchalans när man inte har råd och mår dåligt varje gång man måste avboka för att det helt enkelt inte går. Jag vill ju att mina tänder tas om hand.

Om jag dessutom hade vetat vad det skulle kostat idag hade nog varit tvungen att avboka den här gången också. 910 kr bara för en snabb undersökning och lite skrapning av tandsten. Som tur var hade jag tandvårdsbidrag på 300 kr som drogs av så priset blev ungefär vad jag hade väntat mig utan bidrag. Att gå till hygienisten kostar ca 600-700 kr varje gång. Det skulle lika gärna vara 600 000 -700 000 kr känns det som. Visst jag kan säkert prioritera fram pengarna om jag verkligen försöker men helt säker är jag inte. Och vad ska stryka på foten? Har ju redan dragit ner på allt och tagit bort allt onödigt.

Förlåt, jag vet att jag låter väldigt bitter. Det är bara för att jag är det också. Har varit väldigt bitter den sista tiden och även om jag försöker hitta positiva saker i min vardag så är det omöjligt att inte se allt som jag inte har på grund av ME. Jobbar på det!

I ett försök att muntra upp mig så åkte jag in till Vadstena och hämtade mina första flyers hos tryckeriet. De ska delas ut till alla nyinflyttade i Motala, och kanske några till.


Inga kommentarer: