onsdag 4 juni 2014

Boendeletande

Igår var jag och tittade på en "lägenhet" som jag blev kontaktad om via min annons på Blocket. Jag har lagt ut där om att jag söker en ny lägenhet, 1 rok eller liten tvåa. Det här var ett ombyggt garage i Varamon. Läget var det egentligen inget större fel på, det fanns plats för två bilar på en egen uppfart och Varamon är ju Varamon även om jag inte hänger där vanligtvis. Det första vi (hade vännerna Anna och Lotta med mig) fick se var den härliga uteplatsen vid sidan av byggnaden. Där skulle nog till och med jag våga sola, och vilka fantastiska grillkvällar man skulle kunna ha. 


På insidan var det inte lika kul. Ett enda rum och en litet badrum, som i och för sig var nyrenoverad och jättefin. Jag skulle nog med nöd och näppe kunna få in mina möbler därinne men den enda förvaringen var två garderober och det tror jag inte räcker för mig. Det största problemet var dock det lilla trinetteköket. Var ska jag ställa diskmaskinen??!! Det fanns inte heller någon ugn och bara en liten kyl med frysfack, och återigen lite för lite förvaring.


Som semesterboende skulle det vara perfekt, eller som studentlya. Men nu är det ju en mer permanent lösning jag är ute efter. Så tyvärr, Varamon får klara sig utan mig i sommar också.

Ikväll och imorgon blir det dock lägenhetsvisning igen. Men jag är lite skeptisk till dem båda. Den vi ska se imorgon (far får följa med som rådgivare de här gångerna) är en etta på genomfartsleden i stan på pyttiga 33 kvm. Trafiken är ju inte densamma längre nu när bron är på plats men det är ändå  en stor gata, och känns inte riktigt som rätt läge för ljudkänsliga mig. Dessutom vet jag inte hur jag ska få plats på så liten yta, men det beror ju så klart på planlösningen oxå. Men känns skumt att min butik kommer vara större än mitt boende...

Den andra lägenheten som vi ska se ikväll är en liten tvåa på 48 kvm så det känns ju bättre. Dessutom ligger den på tre minuters promenadavstånd från butiken, hur perfekt är inte det? Hyran känns helt okej (ettan vet jag inte hyra på än) och skillnaden mot min hyra idag skulle bekosta mer än en två tredjedelar av lokalhyran. Det var fördelarna, nu till nackdelarna. Den ligger på andra våningen och så det värsta, ingen balkong. Det finns en trädgård som, på vad jag kunde se igår när jag åkte förbi, ser fin ut men frågan är om jag kommer att utnyttja den? Jag gjorde ju inte det i Sandby när jag hade en helt egen trädgård. Det tar nog för mycket energi helt enkel, det krävs en del planering för jag orkar inte springa upp igen om jag skulle behöva något och då blir det helt plötsligt ett helt projekt bara att gå ner och sätta sig i solen en stund. Jag vet inte, det kan ju funka, jag mår ju periodvis bättre nu än vad jag gjorde i Sandby. Och det är ju bara aktuellt under sommaren. Men samtidigt har jag inte möjligheten att odla och göra fint som jag håller på med nu. Känns lite surt också nu när jag har lagt en hel del på att få i ordning på balkongen med ny matta, nya möbler, balkongskydd och kattnät.

Kan jag verkligen vara utan det här? Eller överskattar jag hur mycket det faktiskt betyder? (Långt ifrån färdigt dock, jag vill bara påpeka det)





Inga kommentarer: