söndag 8 mars 2015

LCHF-frallor

Måste verkligen börja på allvar med LCHF nu, speciellt om jag nu skulle bli beviljad en gastric sleeve. Då gäller det ju att ha kosten i ordning så mycket som möjligt.

Så idag provade jag ett nytt brödrecept. Det kommer från Åse Falkman och hennes blogg 56kilo.se. Har hittat många bra recept hos henne.



4-6 frallor

1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl PO-fiber
1,5 msk fiberhusk
1-2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
2 dl rysk yoghurt, creme fraiche eller liknande
3 msk smält smör eller kokosfett
svarta vallofrön + uppvispat ägg
ev 3 msk vatten eller mjölk om degen är för fast
Blanda gärna ner 1 msk chiafrön i degen. 

Vispa äggen fluffiga.
Vispa ner yoghurten och det smälta fettet.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner.
Låt stå och svälla i minst 5 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Rulla försiktigt degen till bullar med blöta händer och lägg på bakplåtspapper.
Pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Det var gott att ha i chiafrön, det gav lite struktur till brödet men de flesta frön eller kärnor fungerar nog lika bra. Jag valde att toppa med sesamfrön istället för vallmofrön, helt enkelt för att det var det som fanns hemma. Jag hade dock en slät och en toppad med kokos också för att prova. Degen var förvånansvärt lätt att forma, inte alls så kladdig som jag trodde. Jag fick ut sju lite mindre frallor som gick utmärkt att dela.

Inga kommentarer: