tisdag 21 juli 2015

Chokladbollar med dadlar

Jag köpte hem dadlar för första gången igår och ville testa dessa som sötning. Helst ska jag ju undvika sött överhuvudtaget men naturlig och mindre sötning är i alla fall bättre än de mängder raffinerat socker som förbrukas annars.

Jag letade fram ett recept på chokladbollar på http://bakasockerfritt.se och utgick från det men ändrade lite här och var.
Här är originalreceptet:

Ingredienser
50 gram färska dadlar
1/4 dl fiberhavregryn
2/3 dl riven kokos
1 msk kakao
valfri mängd kaffe (alternativt vatten)
ca 5 gram kokosolja

Instruktioner
1. Lägg havregryn, kokos och kakao i en skål och mosa ner de färska dadlarna.
2. Tillsätt kaffe efter smak (alternativt vatten) och kokosolja.
3. Blanda till en deg och tillsätt eventuellt mer vätska vid behov.
4. Rulla chokladbullsdegen till bollar och rulla gärna i riven kokos.

Jag började med att dubbla satsen. Sedan bytte jag ut hälften av havregrynen mot solrosfrön. Jag ville ha kvar lite havregryn då jag älskar konsistensen de ger. Eftersom jag inte tycker om kaffe tog jag lite vatten istället. Jag mixade allting och smakade sedan av. Jag tyckte att det blev alldeles för sött och för lite chokladsmak så jag tillsatte lite mer kokos, solrosfrön och en hel del mer kakao. Jag rullade de färdiga bollarna i rå kakao. Smarrigt!



De fina rosorna köpte jag igår när jag till slut släpade mig iväg till Viblomman och utnyttjade mitt presentkort jag fick när jag fyllde (det var ju bara sex månader sedan). Det blev de här fina rosorna, lite jord och kryddplantor. Idag blir det omplantering av blommor!

Inga kommentarer: