torsdag 6 augusti 2015

Epic Estonia - Början...

Torsdagen den 30 juli skjutsade jag in min kära farmor till tåget i Linköping för vidare färd till Uppland och min kusins bröllop. Jag var oxå bjuden då jag gjorde inbjudningskorten men jag tackade nej. Det var knappt några från min släkt som skulle vara med och det kändes lite dumt att vara med bara för att jag hade gjort korten, som blev så här:


I bilen på väg till Linköping ringde min telefon men då det var ett utländskt nummer vågade jag inte svara. När vi kom fram hade jag fått ett sms på engelska: "Hi Åsa! Have you candidated to Epic Estonia tour 66 by any chance?" 

Jag snubblade på en länk till en tävling i Estland, eller 97 tävlingar snarare, som kallades Epic Estonia och riktades mot svenskar. De hade hittat på 97 olika upplevelser i Estland med båtresa med Tallink Silja och övernattning, allt ingick mot att man dokumenterade resan och delade på sociala medier. Jag skickade så klart in på så många som jag kunde. En av dessa var att man fick tillverka en hästsko i en smedja och den vann jag! JAG VANN!!! JAG! VANN! 

Länk till alla tävlingarna! (De är dock avslutade nu)

Det som ingick i korthet:
Lyxhytt på TallinkSilja
Middag i á la carte-restaurang
Bastukupong
Drinkkuponger
Specialfrukost
Reseledare i Estland
Lunch i Tallinn
Bilresa till smedjan
Tillverkning av hästsko som man fick ta med sig hem
Bilresa till hotell
Middag
Övernattning
Bilresa tillbaka till Tallinn
Egen tid i Tallinn
Lyxhytt på TallinkSilja
Buffé
Bastukupong
Drinkkuponger
Specialfrukost

Det var ungefär vad vi visste innan. Nu till problemet, eller som Kristo (kontakten från Estland) sa när han ringde upp igen: "The down side is that you are going in two days." TVÅ DAGAR!! Och de behövde ha svar så fort som möjligt, helst inom ett par timmar. Joråsåatt...

Skickade snabbt ett mail till den första som jag kom att tänka på att jag ville ha med mig, priset gällde ju för två personer. Det hade inte ens gått en vecka sedan jag och Jerry hade hittat tillbaka till varandra och bestämt oss för att ge det ett nytt försök. Vilken start vi kunde få. Bara han nu kunde ta två dagar ledigt från jobbet med mycket kort varsel... Fick ganska snabbt besked om att det skulle ordna sig på något sätt. Så jag skickade tillbaka och meddelade att vi ville åka. Då kom nästa stressmoment, mailet ville inte gå iväg. Vid det laget var jag på väg tillbaka från Linköping och hade glömt bort att mitt internet låg nere för tillfället. Det tog tre försök innan jag kom på det. När jag hade fått det första mailet var jag på Espresso House i Linköping och snyltade på deras wifi. Bara jag kom hem till min egen wifi ordnade det sig.

Väl hemma igen fick jag möjlighet att läsa igenom mailet och bokningen för båten mer noggrannt. Va fasen? Behöver man pass för att åka till Estland?? För mig var det inga problem, jag fixade det när jag åkte till Prag i höstas men för min andre hälft var det värre. Hur fixar man ett pass på två dagar? Ska allt skita sig nu bara för det?

Efter lite efterforskningar och lite olika besked fick jag till slut i alla fall reda på att man kan skaffa sig ett provisoriskt pass MEN det utfärdas bara på några få platser i Sverigen OCH det är svindyrt, 980 kr som ska betalas på plats. En av platserna är som tur är Skavsta flygplats i Nyköping och om man tänkte på vad man fick för de pengarna så tyckte Jerry ändå att det var värt det. Puh! Nu skulle vi i alla fall kunna åka. Eller...?

På fredagen kom jag på att jag behövde ju få godkänt från FK för att åka. Ringde snabbt till min handläggare som tur i oturen inte var på semester. Och jag fick positiva besked, resor inom EU är fritt fram enligt nya regler! Nu skulle väl inget mer kunna stå i vägen?! 

Nä, nu dök det inte upp nåt mer så på lördagens morgon packade vi in oss i bilen och satte av mot Stockholm och vår resa kunde börja. 

Äntligen på väg!



Första anhalt, Polisen på Skavsta.



Glad passägare!




Vi hittade en långtidsparkering en liten bit från terminalen som inte var svindyr. Nästa problem: Automaten fungerade inte! Registrerade mig på deras hemsida för att kunna registrera parkeringen därifrån. Då kunde man inte välja parkering i mer än 24 timmar. *suck* Ringde och fick stå i kö i 20 minuter. Till slut kom jag fram och hon kunde registrera parkeringen åt oss. Tur att vi kom i god tid!



Nu så, nu är vi redo för avresa!




En hel hög med kuponger och biljetter!



Kan knappt tro att vi får bo här!


Deluxehytt! 





Hej då Stockholm!



Vi njöt en stund på soldäck, vilket väder vi hade!



En trubadur underhöll i solen.



Efter en stund i solen gick vi ner till reception där vi mötte upp den svenska kryssningsvärdinnan Git. Hon visade oss runt och berättade lite om båten. Vi fick tyvärr bara se de allmänna utrymmena som vi ändå skulle se men det var ju trevligt ändå att få en personlig rundtur och lite VIP-känsla. Rundturen avslutades med att de bjöd på en välkomstdrink.



Middagen avnjöts i á la carte-restaurangen och vi hade fått kuponger till ett visst värde. Resten fick vi stå för själva. Vi valde båda två oxfilé och dessertbuffé. För detta betalade vi 74 kr. Lite lagom tycker jag! Maten var himmelsk god. Jag är inte mycket för potatis men det här var nåt i hästväg, bästa potatisen jag har ätit. 




Mätta och trötta (vi hade både drink- och bastukuponger outnyttjade kvar) avslutades kvällen med en fantastisk solnedgång och måne till havs. Vi kunde inte ha drömt om en bättre dag!




Tack #epicestonia och #tallinksilja

Inga kommentarer: