tisdag 25 augusti 2015

LCHF-tårta med bär

Min återfunna kära fyllde år igår men både energibrist och pengabrist gjorde att jag inte hade varken present eller ett kort till honom. Ingenting som min kära brydde sig om, enligt egen utsago men jag kände att jag ändå ville göra något för honom. Sagt och gjort, en tårta skulle jag väl kunna få ihop medan han var på jobbet. 

Sökte på nätet efter LCHF-recept och hittade två som jag kombinerade ihop till en egen skapelse. Bottnarna hittade jag i skattgömman som är Åse Falkmans blogg, HÄR finns det. Fyllningen hittade jag i en annan skattgömma, Cecilia Folkesson står för den, HÄR är det receptet.

Jag gjorde två bottnar och två olika mousser, hallon och blåbär. Båda recepten kommer att användas igen, speciellt bottnarna. Den blev saftig och stadig. Jag lyckades klanta mig lite med den första men den andra hade jag nog kunnat delat om jag hade varit stadig på hand. Hade dock velat haft lite mer smak på den så att smaksätta den med tex apelsinskal är nog inte helt fel. Jag använde rårörsocker som sötning men minskade rejält på mängden, med smaksättning hade jag nog kunnat minskat ännu mer. 

Jag gjorde mer av hallonmoussen, helt enkelt för att jag ville ta slut på påsen. Blandade ner hela blåbär i moussen innan jag fyllde tårtan med den. Bredde på ett lite tunnare lager med hallonmoussen och la även hallomsmulor ovanpå innan jag la på den andra botten. Täckte toppen med hallonmousse och tog sedan fram spritspåsarna. Behöver definitivt öva på den konsten för det är väldigt mycket svårare än vad det ser ut. Spritsade grädda på kanten och rosor av grädde runt kanten på toppen. Mellan dessa spritsade jag rosor av hallonmousse. Öste på resten av bären som jag hade tinat. Bären behövdes för att få det riktigt saftigt och smakrikt.

Den enda detaljen som jag missade var att min käraste är känslig mot hallon... 

Som tur var trodde han att det skulle gå bra med bär som varit frysta så han höll god min och åt men slapp inte undan helt, och ingen medicin hade han med sig. Min stackare! Inget paket eller kort på födelsedagen och tårtan kunde ha kvävt honom. Vilken flickvän han har.... Han tyckte att den var god i alla fall.







Inga kommentarer: