torsdag 10 september 2015

Ugnstekta ägg

Jag fick syn på ett recept på Åse Falkmans blogg (här finns hennes recept) som jag genast var tvungen att prova. Så enkelt, så elegant, så lätt att variera och så gott! 

Jag gjorde en egen variant på den men tror att receptet går att variera precis hur mycket som helst, helt efter eget tycke och smak. Så här gjorde jag:

Jag la ner en skiva med serrano-skinka i varsin urgröpning i en muffinsform så att de bildade små korgar. Därefter knäckte jag ner ett ägg i varje korg. På några la jag lite fryst broccoli och kryddade sedan med salt och svartpeppar på alla (bara lätt med salt då skinkan är väldigt salt i sig). Jag experimenterade med lite olika kryddor i övrigt: timjan, oregano, tacokrydda och cayennepeppar. Det är bara att prova sig fram.

In i ugn på 200 grader tills äggen börjar bli fasta, ca 15 minuter. Även det här är ju en smakfråga, jag vill gärna ha rinnig gula så jag tog ut dem medan de fortfarande var lite dallriga. Jag har inte provat att äta dem kalla än men tror nog att det är lika gott det.


Jag tycker att de blev riktigt läckra. Perfekt att bjuda på som förrätt, eller till frukost.


1 kommentar:

Yvonne Nielsen sa...

Schluuuurrrp! Jag beställer dessa till nästa gång vi ses! ����