torsdag 7 april 2016

Kefir

Igår fick jag välkommen post, även om kuvertet var tämligen förstört. Posten hade lyckats få dubbla påsar att läcka, men det gör ingenting. Det är innehållet som fanns kvar som var det intressanta. Kefirgryn! Har läst en del om dessa små mirakelsvampar, som det ju egentligen är. Det kallas även Tibetansk svamp. Om man sköter dem rätt så bildar de den starkaste probiotika du kan hitta. Gör underverk för magen, och således hela kroppen. 

Jag fick ca ½ dl gryn som jag nu har stoppat ner i 5 dl mjölk. Det kan nog ta ett par omgångar innan de känner sig hemma och börjar jobba men bara de vaknar till liv så äter de upp laktoset i mjölken och bildar alla dessa magiska bakterier och man får tjock och härlig kefir. Kefiren kan man sedan göra en massa roligt med, om man inte vill äta den som den är. Färskost bland annat. Och den hälsosamma vasslen kan man använda till ännu mer, både till invärtes och utvärtes bruk.

Har mycket kvar att lära men nu är jag i gång i alla fall, och jag tycker att det är jättespännande! Det blir lite som ett barn som ska tas om hand. Så äntligen har jag fått en alldeles egen bebis! Inte så gosig, men ack så välgörande.




Inga kommentarer: