måndag 4 maj 2009

Oopsies

Äntligen känns det som om det händer nåt med vikten. Förra veckan gick jag ner -1,7 kg vilket betyder -6,8 kg på fem veckor. Det känns helt ok. Kan inte fatta att jag har hållt på i fem veckor redan. Gud, vad tiden går fort. Hoppas bara att det håller i sig. 

I helgen var det Godegårds marknad. Jag fick med mig min goda vän C som sällskap. Vi vandrade runt i ca tre timmar, och jag tror att vi var ganska nöjda efteråt båda två. Jag köpte bland annat två st julienne-skärare för 20 kr. Jag hade tänkt att beställa en liknande från nätet för 98 kr/st + frakt så jag var grymt nöjd. (Julienne-skärare är som en potatisskalare men det skär smala strimlor istället). Dessutom fick jag tag på ett par solglasögon, två bälten (som faktiskt går runt hela mig) och tubnycklar som jag köper varje år på marknad och som försvinner varje år efter ett par månader. Efter marknaden åkte vi till McDonalds och snälla C bjöd mig på mat. Kan meddela att det finns absolut ingenting för LCHF-are att äta där (om man inte vill ge sig på deras tråkiga sallad det vill säga) så jag bestämde mig för att fuska lite och unnade mig Chicken McNuggets med bearnaisesåsdipp, som jag bedömde som bästa alternativ. Vi satt sen och pratade i det fina vädret i tre timmar. Vi diskuterade bland annat min kommande 30-årsfest (jag vet att det är ett tag kvar men vad kan jag säga, jag tycker det är kul att planera) och kom fram till att det inte blir någon fest i januari då jag fyller. Det är inget kul att ordna med fest på vintern, dessutom är alla fattiga och trötta på att fira så där efter helgerna så min fest kommer att bli i maj i stället. Så nu vet ni det, planera in sista helgen i maj 2010 för då blir det årets fest!

Idag provade jag göra Oopsies. Bara namnet är ju oemotståndligt så jag var bara tvungen att prova. Jag fick tipset från min vän tillika LCHF-kollega Angelicas blogg som hade provat dessa. Dessutom var receptet löjligt enkelt:

3 separerade ägg
85 g philadelphia
Salt

Vispa äggvitorna hårt med en nypa salt. I en annan bunke vispar man ihop gulorna och philadelphiaosten. Blanda försiktigt ner blandningen i äggvitorna. Klicka ut 6 st oopsies på en bakplåt (smord eller med bakplåtspapper). Grädda i 150 grader i ca 30 minuter.

Det blir en så mysig konsistens på dem. Härligt fluffiga (även om de sjunker ihop när de kommer ur ugnen), fulla med luftbubblor. Inte alls så "äggiga" som jag trodde. Jag kommer definitivt att göra dem igen, kanske med någon smaksättning an något slag...


Jag fyndade 2 skivor biff på Maxi häromdagen. Jag köper ofta kött som är nedsatt till halva priset pga kort datum. Jag tycker annars att kött är så grymt dyrt så det inte är värt pengarna. Men till halva priset så kan man ju unna sig annat än fläskkarré lite då och då. Jag gjorde en enkel wok med morotsstrimlor (skurna med min nya julienne-skärare), stjälkselleri och sockerärtor. På det hällde jag Creme Bonjour Cuisine Thai Green Curry. Den var starkare än vad jag hade trott så jag klickade i lite naturell CF och hällde på en skvätt grädde oxå. Riktigt, riktigt mumsigt.



1 kommentar:

Angelica sa...

Grattis till viktnedgången Platåer är alltid jobbiga att övervinna MEN DU GJORDE DET!!!!

Tackar för inbjudan till festen Denna gång ska jag verkligen komma
=)

Visst är de härliga Ooopsies Lätta och goda Man kan göra variant med keso också.

Kramar från din vän