tisdag 10 juli 2012

Pappa 60 år

Idag fyller min älskade pappa 60 år. Jag har verkligen världens bästa pappa, han finns alltid där för mig och har hjälpt mig igenom många av mina jobbigaste perioder. Han är en av de personer som jag ser upp mest till, han är min hjälte!

Så det är klart att jag ville göra ett speciellt kort till honom på. Min bror och jag har gått ihop om present tillsammans med våra två styvsyskon.  Vi har köpt ett presentkort på en fiskeweekend så temat på kortet var ju givet. Grunden fick bli papper från kollektionen Destinations från Simple stories. Det är olika rutor med motiv och texter på temat resor, det passar ju också rätt bra till presenten. Dessutom är de grymt läckra, och passar även män. 

Kortvikningen hittade jag på en blogg. Undrar hur många olika vikningar det finns egentligen? Men kul är det! Jag visste från början att jag ville ha med ett flöte och något som påminde om fiskenät. Men oj, vad svårt det var att hitta ett flöte med röd topp och inte orange. Och nätet var inte mycket lättare det. Jag tiggde till mig ett nät från Maxi först, ett sådant där som lök ligger i. Men det gick inte riktigt att färga som jag ville så jag förkastade den idén. Till slut hittade jag ett band som såg ut som en nätvariant av punchinella när jag var på Hannas Pysselstuga i Västervik. Den var i och för sig glittrig och silvrig men som tur var gick den att färga med akrylfärg. På det översta lagret klippte jag ut en av tagsen från papperna och satte med 3d-kuddar. Jag la 3d-lack på den gröna randen i ramen och även på de gröna ränderna på det mörka pappret uppe i vänstra hörnet för att få lite mer liv.


När man viker upp den första fliken så finns en textstämpel från Pysseldags och på insidan av fliken har jag satt en av de andra tagsen. Så lättarbetat när allt redan är förberett, bara att skära ut, chalka och trycka dit!



När viker ut den sista fliken så ser man hela journalingrutan där hälsningen står. Jag skannade in tagen och placerade ut texten i datorn och skrev ut på vanligt datapapper. Sedan satte jag dit den riktigta tagen och skrev ut igen men utan den inskannade bilden. Då fick jag texten exakt där jag ville ha den. Sista sidan var mitt största huvudbry, vad skulle jag sätta där? Jag ville gärna ha en fisk men i vilken form? Jag försökte köpa dies till Silhoutten men betalningen strulade så jag fick aldrig igenom något köp. Jag hade tänkt mig en siluett av en fisk eller en fiskare. Sedan tänkte jag ett av mina fiskedrag som ser ut som riktiga fiskar men det skulle bli för tjockt. Det måste vara något relativt platt. Till slut hittade jag en tecknad bild på en blogg som jag snodde och skrev ut på akvarellpapper. Jag hade aldrig provat att färglägga utskrivna bilder eftersom jag använder distresser och de är vattenbaserade men jag började bli desperat så jag tänkte att det var värt ett försök. Och se, det gick! Linjerna suddades ut lite grann och färgerna rann ut något men eftersom jag klippte ut figuren så gjorde det inte så mycket. Blev rätt nöjd faktiskt, för visst ser man att det är en abborre??! (Jag skrev ut en bild på en abborre som jag hade framför mig för att få någonlunda rätt färger).




Och så gjorde jag ett enkelt kuvert till. Det är ett vanligt C5-kuvert där jag satt en bit av samma svarta papper från kortet på framsidan, sedan mer av papperna från Simple Stories, några siffror och bokstäver i chipboard. "Pappa Pära" skrev jag ut på datorn på samma sätt som journalingen. En hörnstans som stansar ut trollsländor fick bli sista touchen.


Inga kommentarer: