fredag 3 augusti 2012

Sedelkort med bandana-teknik

Bandana-tekniken har ploppat upp lite varstans i scrap-bloggarna och naturligtvis vill inte jag vara sämre så jag var tvungen att prova. Resultatet blev ett kort till vår underbara vikarie Elin som har varit vår räddare i nöden i snart ett år. Utan henne skulle nog både jag och kollegan Mersiha ha gått under för länge sedan. Så när hon nu till sist slutar så vill jag ge henne något som tack och för att visa vad hon har betytt för mig. Så hon kommer att få ett presentkort av mig på valfri kurs, hos mig naturligtvis (jag är ju inte dum...) ;-). Till det har jag gjort ett sk "sedelkort". Ytterligare en ny vikning att testa på. Och ja, den var både enkel och kul den med.

Jag använde mig av svart cardstock där ena sidan är skimrande, man ser en liten kant av den längst ut under den stansade bården. Jag klädde sedan kortet med grönt mönstrat papper runt om för att håll ihop vikningen i mitten. Tyvärr var pappret för sprött för att vikas så det gick sönder. Då skar jag till det så det passade fram- och baksida separat och satte dit det. Till ryggen använde jag en bit turkos tapet. Kanterna på det gröna pappret stansade jag med stans från Martha Stewart. Jag gjorde hål i kanterna och satte i öljetter och drog ett smalt svart band igenom. Jag fäste det under det gröna pappret. På så sätt kan jag stänga kortet. 

På insidan satte jag en utstansad remsa av det gröna pappret, även det en stans från Martha Stewart. På andra sidan satte jag också en bit av det gröna pappret som jag hade stämplat med allsköns olika stämplar för att få en inramning till min hälsning som jag ska skriva där. I mitten är en ficka där presentkortet sitter instucken. På baksidan satte jag dit min personliga stämpel.

Och så till mitt bandana-alster. Jag använde mig av vanligt akvarellpapper som jag först färgade in med olika mister. Jag har inga stämpeldynor som lämpar sig till detta så jag testade med mister istället och det fungerade ju det med. Sedan tog jag fram stämpellådan och släppte loss. Jag ville inte ha alltför mycket vitt så jag jag drog inte med pennan runt alla stämplarna, på det blå fältet syns det inte så tydligt men det är vita streck där med. Crackle-paint och sedan 3d-lack över "Handgjort" fick det att stå ut lite. Lite glitterlim och 3d-lack på några av stämplarna fick lite mer liv i det hela. Är grymt nöjd faktiskt, och det händer inte ofta så jag passar på att njuta av det en stund innan jag ska överlämna kortet.

Himla kul teknik som kommer hamna på kursprogrammet framöver!





1 kommentar:

Sara sa...

Supersnyggt!! Det ska du helt klart vara nöjd med! :-D Kram