fredag 6 februari 2015

Resultat av diskmaskinstvätt

Desperata tider kräver desperata åtgärder. Igår la jag in tre par trosor i diskmaskinen, eftersom jag inte orkade handtvätta/gå ner till tvättstugan, och satte den på ekonomiprogrammet (50 grader). Då det var lite av ett experiment valde jag inte direkt favorittrosorna, däremot tog jag två par vita med mönster och ett par väldigt rosa, typ neonrosa. Jag trodde dock inte att det skulle vara någon fara då alla mina kläder är tvättade många gånger. Jag hade fel! 

Jag lärde mig två saker av detta:
1. Maskindiskmedel löser upp överskottsfärg betydligt mer än tvättmedel. 
2. Diskmaskinen sköljer inte lika noga som en tvättmaskin. 

Jag kunde vrida ur väldigt rosa vatten från trosorna efteråt. Jag tyckte dock inte att de tappade i färg så det verkade vara ren överskottsfärg som inte tvättmaskinen har lyckats tvätta bort. Ett par av de vita paren var mer rosa än det andra som bilden visar.

Däremot blev det rent, det kan jag inte klaga på. Så med lite mer eftertanke nästa gång så blir det nog fler akuttvättningar i diskmaskinen.


Inga kommentarer: