tisdag 15 oktober 2013

Nu gör jag ett försök igen



Nu har jag ganska lång tid varit slarvig med kosten. Jag har inte orkat helt enkelt. När man inte orkar laga ordentlig mat så tar man det som fungerar. I mitt fall har räddningarna varit ICA Basic Ravioli (billigare blir det inte) och fryspizza. Det är ungefär vad jag har klarat av vad gäller matlagning. I och med detta så har så klart vikten skjutit i höjden och mitt beroende har nästintill fått fritt spelrum.

Jag har verkligen försökt och oftast har första delen av dagen fungerat hyfsat men så kommer eftermiddag och framför allt kvällen. Inte min bästa tid på dygnet. Jag har börjat lyckats övertala min envisa beroendehjärna att godis inte är gott, det är faktiskt äckligt sött och jag har haft lite lättare att undvika det. Men chips och tonic-dricka är svårt att argumentera emot. Det är ju inte så sött... Och så allt som är bättre men inte helt bra, de blir en del när man lägger ihop allt.

Nu har vi några stycken i en av ME/CFS-grupperna på Facebook gått ihop i en ny grupp där vi ska köra viktminskning några veckor nu fram till jul. Vi ska peppa varandra, stötta och följa våra framsteg. Så nu gör jag ett nytt försök. Jag har laddat ner en app som ska ha koll på allt jag äter, jag vet att jag egentligen behöver ha stenkoll på allt jag äter. Tyvärr betyder det att väga, väga, väga och det blir lite tröttsamt efter ett tag. Men jag har gjort det förut och vet att det fungerar för mig. Så nu ska jag försöka hålla i de  här veckorna.

Så idag på morgonen har jag vägt in mig. Jag väger mig alltid på morgonen innan jag har ätit något, och alltid helt naken. Idag stannade vågen på.... är ni beredda? 102,5 kg. Japp, jag ÄR så stor. Och det är ungefär där jag har legat det senaste året.

Vad är mina mål då? I mina drömmar så skulle jag vilja ner till 70 kg men inser att det inte är så realistiskt med denna sjukdom. Så som långsiktigt mål har jag satt 80 kg. Det var nästan där jag var efter jag hade gått ner 22 kg och då kunde jag börja ha kläder som inte bara fanns på avdelningen för stora storlekar. Som första mål har jag att väga under 100 kg innan månaden är slut. Efter det får jag se vad som är nästa mål. Jag vet ju att man egentligen inte ska väga sig men det är svårt att låta bli. Jag mäter mig också och får fundera lite på vad mina mål ska vara där.

Jag ska försöka att uppdatera här så ofta jag kommer ihåg, och orkar.

Nä, men nu kör vi då! =)

Inga kommentarer: