torsdag 17 oktober 2013

Vidarkliniken nästa!

Idag fick jag besked om att jag har fått beviljat behandling på Vidarkliniken i 21 dagar. Samtidigt som det känns jätteskönt att någonting äntligen händer så är jag jättenervös. Jag har aldrig legat inlagd förut, förutom som bebis då jag fick vara kvar över natt för observation efter misstanke om att jag hade fått i mig tabletter. Men det har jag ju inte så mycket minne av, inget alls faktiskt.

Vidakliniken ligger i Järna, så här står det på deras hemsida: "Med det bästa från skolmedicinen och antroposofisk läkekonst skapas en helhet som främjar läkning. Vidarkliniken innefattar sjukhus, vårdcentral, forskning och utbildning." Klicka på bilden lite längre ner för att läsa mer om dem.

När man har en så speciell sjukdom som jag har kombinerat med sockermissbruk så är det flera saker som man blir lite orolig för:


  • Kommer jag kunna fortsätta äta LCHF? Jag vet att det serveras mestadels vegetarisk mat där, inte alls vad jag är van vid. 
  • Kommer jag kunna motstå frestelserna som finns där med sötsaker och frukt? 
  • Får jag ta med mig min livlina, surfplattan? Om inte, kommer jag att klara mig utan den utan att bli komplett galen av rastlöshet när jag inte orkar något annat. 
  • Kommer jag kunna planera in min vistelse där så det fungerar så bra som möjligt med min verksamhet? Jag har ju inte direkt någon vikarie att ta in.
  • Kommer jag kunna få eget rum, jag som är så ljudkänslig? Det är begränsat med enskilda rum, de flesta är delade.
  • Kommer jag att försämras av aktiviteten?
  • Hur mycket kan de om ME?
Jag vet att de är duktiga och väldigt bra att ha att göra med, enligt andras utsago men såklart är man ändå nervös. Jag har aldrig gjort något liknande förut och jag vill ju verkligen få ut något av det som kan hjälpa mig att må bättre.


Förhoppningsvis får jag åka framåt våren i februari, mars. Då är alla julaktiviteter och bokslut över och jag har en lugnare period med företaget. Det är min tanke i alla fall. Jag ska prata med dem på måndag så får vi se vad det blir.

Inga kommentarer: