tisdag 1 oktober 2013

Plättfrukost

Jag blir så glad varje gång jag har ork att laga riktig mat, det händer inte så ofta. Idag kände jag för att göra en ordentlig frukost och letade upp ett recept på plättar. Det här är gjort på hasselnöts- och mandelmjöl. Blev riktigt gott med mycket nötsmak. Man kan nog byta ut mjölet mot kokosmjöl och få lite mildare smak. Med vispad grädde och bär blev det en riktig festfrukost. 


 Om man tittar noga kan man se att jag gav mig på ett försök att göra queneller av grädden. Jag behöver nog lite övning innan jag kan få till perfekta små ägg :)


Här hittade jag receptet. Men det kommer här också:

4 ägg
3 dl mandelmjöl (jag hade mandel och hasselnöt blandat 50-50)
1½ dl mjölk
1 tsk bakpulver
30 g smält smör
Salt

Vispa ihop ägg, mjöl, mjölk, bakpulver och salt. Tillsätt det smälta smöret.
Hetta upp en plättlagg eller stekpanna. Lägg i en klick smör och stek sedan plättar eller pannkakor. De fluffar till sig så fyll inte plättlaggarna helt. När de har fått en hinna på ovansidan vänder man dem försiktigt.
Det räcker med en väldigt kort stund efter att man har vänt dem.

Smaskens!

Inga kommentarer: