söndag 29 mars 2009

And so it begins!

Nu är det dags. Imorgon börjar det på allvar. Mitt nya LCHF-liv, det sockerfria livet. Jag är verkligen laddad samtidigt som jag är nervös för hur det ska gå. Har en känsla av att de närmaste två veckorna kommer att bli väldigt jobbiga. Det kommer ju ta ett tag för sockret att lämna kroppen och att ställa om sig. Och att komma in i det nya tänket. Men nu har jag bestämt mig. Jag tror verkligen på det här så det är bara att köra. Men om jag är lite tjurig de närmaste veckorna vet ni varför ;-)

Mitt största mål är helt enkelt att få må bra! I första hand att bli bra i magen och få mer energi. Men naturligtvis även vikten eftersom jag inte mår bra av att väga så här mycket. Varken rent fysiskt, eller psykiskt. Vikten är oxå det som är lättast att mäta. Mitt första mål ligger (i måndags när jag sist vägde mig) 1,4 kg bort, så det hoppas jag att nå relativt fort. Målet på lite längre sikt är den vikten jag hade när jag hade gått ner 16 kg förra gången, jag har gått upp 12 av dem igen. Så 12 kg alltså. Sen har jag mitt mål på riktigt lång sikt men har inte en specifik vikt uppsatt så det är mer när jag kan känna mig nöjd med mig själv, men det ligger långt, långt fram, ca 20-25 kg. Jag tar en dag i taget speciellt nu i början då det bara kommer att handla om att hålla sig kvar, och kämpa sig igenom sockeravvänjningen.

Jag har tjuvstartat lite idag med ett par rätter. Till lunch försökte jag mig på stekt fläsk med senapssås (ett recept jag hittade på en blogg, kommer inte ihåg vilken) men det gick inte så där väldigt lysande. Såsen skar sig men jag lyckades få ihop den igen hyffsat men saltade alldeles för mycket. Men nästa gång går det nog bättre. Så här såg det ut i alla fall.

Till middag försökte jag mig på bratwurst fylld med brie och lindad med bacon. Oxå ett recept från en blogg som jag inte kommer ihåg. Måste verkligen bli bättre på min källhänvisning... Det var i allafall ett alldeles lysande recept för det blev riktigt gott. Kan tänka mig att kanske lägga en timjankvist med brieosten. Jag åt bara en, den andra var bara för bildens skull. Jag gjorde även kesoplättar (det receptet var från http://lchf-tips.blogspot.com/). Det var riktigt gott med lite hallon till. De var fruktansvärt svåra att vända så det blev ingen bild på det. Men jag kommer definitivt göra de fler gånger så jag ska försöka få till en bild då. De behövs nog lite experimenterande med för att se om de går att få lite bättre. Här är i alla fall korven...

1 kommentar:

Angelica sa...

Otroligt mycket lycka till med ditt nya liv! Vi får stötta och peppa varandra. Och dela med oss av massa goda recept som finns

Kram från din vän