tisdag 24 mars 2009

Lite mer ingående...

Jag vet inte riktigt hur jag har skrivit igår. Jag var lite trött och stressad för att batterierna skulle hinna ta slut så det blev lite hafsigt (glömde t.ex. rubrik). Ber om ursäkt för det.

Därför tänkte jag skriva lite mer idag, bara för att förklara lite mer ingående om det här med LCHF-kost. Som jag ser det är inte en diet utan helt enkelt att man ska äta det kroppen mår bra av. Det går att läsa mer om det på Dr. Annica Dahlqvists blogg: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
(Jag har fortfarande inte lärt mig göra hyperlänkar...)

Enkelt kan man beskriva det som att man utesluter alla kolhydrater, i alla fall näst intill och äter mer animaliskt fett och protein. Det som känns mest konstigt för mig är att utesluta frukt (=socker). Man har ju alltid känt sig så duktig när man har stoppat i sig frukt men nu är det slut med det. Hallon går bra, och rabarber. Men att äta osötade rabarber, det vet jag inte om det lockar så värst... Men hallon är smaskigt! Jag kommer dock att sakna ananas VÄLDIGT mycket.

Efter vad jag har läst mig till så är en bra nybörjarregel att man inte ska äta mat med mer än 5 g kolhydrater/100 g och att "ovan jord"-grönsaker går bra men inte "under jord"-grönsaker (rotsaker). Det komplicerar saker och ting då i princip den enda grönsak jag tycker om är morot. Ärtor kan jag också få i mig och de växer ju över jord men de ligger ganska högt på kolhydrat-listan så jag är lite osäker på hur "tillåtna" de är.

Som sagt så har jag fortfarande lite frågetecken men jag ska studera den här veckan och försöka lägga upp mer konkret hur jag ska äta. Så den här veckan försöker jag att rensa och äta ur skafferi och kyl (det är ju synd att kasta mat som man redan har). Så kör jag hårt nästa vecka!

Inga kommentarer: