måndag 6 februari 2012

Baconlindade köttfärsrullader

I går gjorde jag fyllda köttfärsrullader för första gången. Jag gjorde mest på improvisation med lite hjälp av nätet. Resultatet blev riktigt bra men jag kan nog tänka mig att skippa baconet i förmån till tydligare smak av fyllningen.




Jag körde vitlök och blandfärs i matberedaren så det blev en slät smet. Sedan blandade jag ner ägg, grädde och kryddor. Jag plattade ut en knapp handfull smet på skärbrädan och formade till en fyrkant. Sedan lade jag på fyllning och rullade ihop. Sist lindade jag bacon om rullen. Jag stekte på alla sidor så rullarna fick färg och la sedan i en ugnsform. De fick stå i ugnen en stund för att hålla värmen och för att vara säker på att de hade gått klara.

Jag hade följande fyllningar i olika kombinationer (jag markerade de olika fyllnignarna med olika antal tandpetare):
  • Soltorkade tomater
  • Fetaost
  • Mozzarellaost
  • Creme Bonjour-ost med örtsmak

Till det serverades stekt vitkål, broccoli, sallad och grönpepparsås.

Inga kommentarer: