måndag 13 februari 2012

Följa kroppens rytm

Jag har haft en långhelg med ledigt fredag och måndag. Sååå himla skönt. Tror inte att jag har gått utanför dörren sedan i fredags, bara gått runt hemma i myskläder med håret på ända. Upptäckte lite grann hur kroppens dygnsrytm fungerar när man inte tvingar den att anpassa sig efter vissa tider. Sov till 8.00-8.30 varje dag, låg kvar i sängen till runt nio. Har sedan växlat mina aktiviteter hela tiden, inget jag gjorde varade några längre stunder åt gången. Jag har inte sovit någonting på dagarna sedan i fredags då jag somnade i badkaret men då hade jag sovit riktigt, riktigt dåligt på natten. Däremot har jag vilat utan att somna, och det har räckt. Gott! Har sedan varit vaken till elva, tolv på kvällen.

Men så idag, dum som man är så försöker man vara duktig. Aja baja!!
Sambon och jag hjälptes åt med tvätten, la in i tumlarna det som skulle tumlas och hängde resten i tork rummet. När han åkte och handlade så var jag nere och hämtade upp tvätten. Kände redan innan att jag började bli trött och ville vila en stund men vi hade bara tvättstugan en halvtimme till så jag tänkte "bara" hämta upp den först. Och så ville jag ju inte att sambon skulle få börja med att hänga tvätten som fortfarande var fuktig och sortera in resten det första han gjorde när han kom hem så det gjorde jag oxå. Sedan gick jag och la mig. Tvingade mig upp två och en halv timme senare men hade förmodligen kunnat sova i ett par timmar till. Jag vet ju att jag inte kan pressa mig att orka "bara det här" utan att det blir krasch sen men det är ju så svårt att lämna det man håller på med.

Nu har jag piggnat till lite men är fortfarande tung i huvudet. Ska försöka få lite gjort innan det blir sängen, för natten den här gången. Imorgon är det tillbaka till verkligheten igen. Åh hå ja ja!!


Inga kommentarer: